🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
𝗛𝗮𝗿𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗛𝗼𝘂𝗻𝗱 (𝗛𝗡𝗛) (vossenjacht)
Een ballon zoals weergeven op het tasksheet met een piloot die niet deel neemt aan de wedstrijd is de Hare (Haas/vos) en alle deelnemende piloten aan de wedstrijd zijn de Hound(s) (Honden).
Meestal gaat een vos 5 tot 10 minuten eerder dan de deelnemers de lucht in. De Competitie director bepaald ongeveer de tijd hoe lang de vos vaart. (ongeveer 30-45 min) De landingsplaats van de vos wordt het doel waar de deelnemers naar toe moeten varen om hun marker te droppen.
Het resultaat van de taak is de afstand tussen de markering en het doel. De winnaar is degene die de marker het dichtst bij het doel laat vallen of markeert met de logger.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
Het doel van de opdracht/task voor de piloot is om tijdens de vaart zo dicht mogelijk bij het doel/coördinaat te komen dat 𝘩𝘪𝘫/𝘻𝘪𝘫 heeft geselecteerd.
De piloot dient zijn coördinaat/doel in de logger te declareren tijdens de vaart, voor een bepaalde opdracht of afstand. Dit is beschreven op het tasksheet.
Afhankelijk van het doel van de piloot beperkt de competitie director de minimale afstand van het beslissingspunt tot het geselecteerde doel. De piloot selecteert zijn doel meestal tijdens de vorige opdracht/task.
Het resultaat van de taak is de afstand tussen de markering en het doel. De winnaar is degene die de marker het dichtst bij het doel laat vallen of markeert met de logger.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
𝗙𝗟𝗬 𝗜𝗡 (𝗙𝗜𝗡)
Deze opdracht kan als eerste van een reeks opdrachten worden gegeven of na een PDG (Pilot Declared Goal) of JDG (Judge Declared Goal)
Als de opdracht/task als eerste wordt gegeven dan dienen de piloten een individuele startpunt te kiezen, met inachtneming van de weersomstandigheden om naar het door de competitie director vastgestelde doel te kunnen varen. De director stelt ook vaak een minimale afstand tussen de startplaats en het doel vast.
Het resultaat van de taak is de afstand tussen de marker en het doel. De winnaar is degene die de marker het dichtst bij het doel laat vallen of markeert met de logger.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
Ballonnen varen naar één van de door de competitie director geselecteerde doelen;
De taak van de piloot is om het doel te selecteren dat hij hoogstwaarschijnlijk zou bereiken met de gegeven windrichtingen.
Het resultaat van de taak is de afstand tussen de marker en het doel. De winnaar is degene die de marker laat vallen of deze het dichtst bij het doel markeert met de logger.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
𝗝𝗨𝗗𝗚𝗘 𝗗𝗘𝗖𝗟𝗔𝗥𝗘𝗗 𝗚𝗢𝗔𝗟 (𝗝𝗗𝗚)
De competitie director geeft op het tasksheet een coördinaat. Dit kan een coördinaat op de grond zijn, maar ook in de lucht.
Deze opdracht kan als eerste opdracht/task worden gegeven, maar ook als 2e of 3e etc..
De ballonnen kiezen de tactiek die hen, gegeven de weersomstandigheden, zo dicht mogelijk bij het doel brengt.
Het resultaat van de taak is de afstand tussen de marker en het doel. De winnaar is degene die de marker laat vallen of deze het dichtst bij het doel markeert met de logger.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆
Jullie hebben al veel informatie gekregen hoe ballonwedstrijden een beetje in z`n werk gaan. Nu gaan we het laatste deel uitleggen in de komende dagen;
De Opdrachten / Tasks 🎯
𝗣𝗶𝗹𝗼𝘁 𝗗𝗲𝗰𝗹𝗮𝗿𝗲𝗱 𝗚𝗼𝗮𝗹
Elke piloot kiest zelf zijn doel vóór de start of tijdens de vaart.
Een doel is een coördinaat in de lucht met eventuele hoogte binnen de wedstrijdkaart.
Deze dienen of voor de vaart of tijdens de vaart met een minimale en maximale afstand worden ingegeven in een logger.
Je moet zo dicht mogelijk op het coördinaat wat je hebt ingegeven je loggermaker indrukken.
Het resultaat van de opdracht/task is de afstand tussen de marker en het doel. De winnaar is degene die de loggermarker het dichtst bij het doel indrukt.


🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆(3)
Belangrijke factoren bij luchtballonwedstrijden
𝗗𝗲 𝘄𝗶𝗻𝗱 𝘇𝗼𝗲𝗸𝗲𝗻 🌬️
Verandering van richting kan worden bereikt door gebruik te maken van de aanwezige windstromen. Soms varieert de wind op verschillende hoogtes in algemene richtingen. Door in deze luchtlagen te stijgen of te dalen, kan je als piloot de ballon op een gewenste route krijgen.
Piloten moeten de snelheid, richting en sterkte van de wind vóór de vlucht nauwkeurig inschatten en veranderingen tijdens de vlucht kunnen voorspellen.
𝗢𝗿𝗶𝗲̈𝗻𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝗹𝘂𝗰𝗵𝘁 🌎
Ruimtelijk bewustzijn en perceptie zijn de sleutel tot succes zodra je in de lucht bent.
De piloten moeten een goed begrip hebben van het wedstrijdgebied op basis van de regels van de wedstrijd:
🔴ze moeten zich op elk moment bewust zijn van hun positie in de lucht;
🟡de positie van hun doelwit in het gebied;
🟠waar andere ballonnen zijn en waar ze naartoe gaan;
🟢en welke gebieden ze moeten vermijden met betrekking tot de vluchtvoorschriften of wedstrijdregels.
De basis voor de oriëntatie is een topografische kaart 🗺️die de piloot doorgaans op papier bij zich heeft, maar de meeste piloten maken ook gebruik van navigatiesoftware, satellietnavigatie📡 (GPS) en tablets. 💻
𝗧𝗲𝗮𝗺𝘄𝗼𝗿𝗸🙋♀️🙋♂️💁♀️💁♂️
Er is maar één persoon die de leiding heeft over de luchtballon, maar teamwork is een onmisbaar onderdeel van de wedstrijd.
De grondploeg helpt de piloot zich voor te bereiden op de vaart en nadat de vaart is voltooid. Ze helpen met instrumenten en apparatuur die nodig zijn voor de vaart. Ze volgen de ballon en geven de piloot nauwkeurige informatie over de weersomstandigheden, windrichtingen en andere ballonnen, wat cruciaal kan zijn voor zijn succes.
De communicatie verloopt via de radio of mobiele telefoon. 📱Bij internationale wedstrijden helpen de deelnemers uit hetzelfde land elkaar vaak om informatie uit te wisselen tijdens de vaart, door tactieken en vaarten samen voor te bereiden proberen we voordeel te behalen ten opzichte van de andere deelnemers.
𝗭𝗲𝗹𝗳𝗯𝗲𝗵𝗲𝗲𝗿𝘀𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗳𝘆𝘀𝗶𝗲𝗸𝗲 𝘃𝗮𝗮𝗿𝗱𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱
De enige manier om een luchtballon🎈 te besturen, is door de brander en de parachute te bedienen. Het bedienen van de brander lijkt heel eenvoudig, maar het vereist concentratie en precisie, dus elke nervositeit of emotionele spanning die resulteert in over-controle heeft een onmiddellijk effect op de vaart.
Piloten moeten hun emoties beheersen, zodat ze te allen tijde hun vaardigheden met een gelijkmatig temperament kunnen demonstreren. De voorbereiding en opgebouwde vaarervaring zijn daarom van cruciaal belang voor de piloten.
𝗣𝘂𝗻𝘁𝗲𝗻 𝘀𝗰𝗼𝗿𝗲𝗻
De winnaar van elke opdracht (task) krijgt 1.000 punten, de anderen krijgen er minder, berekend naar rato van hun prestatie in de taak. De winnaar is de piloot die de meeste punten verzamelt tijdens de competitie. Het is belangrijk dat piloten niet falen door te proberen te veel punten te scoren in een bepaalde taak in plaats van een goed algemeen gemiddelde te behalen, en dat vereist goede tactieken, aanpassings- en anticipatievaardigheden.
𝗥𝗲𝘀𝘂𝗹𝘁𝗮𝘁𝗲𝗻
Resultaten van deelnemers worden berekend volgens de opdrachtregels.
Het kan de afstand zijn tussen hun markeringen en doelen, doelen in de lucht of op de grond - gemeten in meters of berekend in de ruimte (3D), grootste gebied, grootste afstand binnen een bepaald luchtruim of hoek.
De winnaar van de opdracht (task) krijgt 1.000 punten. Alleen de scores van de beste 50% van de piloten in de competitie worden berekend door hun resultaten te vergelijken met die van de winnende piloot.
Dit betekent het volgende:
🟣als het resultaat van een deelnemer dicht bij de eerste geplaatste piloot ligt,
🔵krijgt hij punten toegekend die dicht bij 1.000 punten liggen.
🔴De mid-fleet piloot zal ongeveer 500 punten scoren en piloten in de onderste 50% van de deelnemers zullen worden gescoord door de resterende 500 punten gelijk te verdelen over hun rangorde.
🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆(2)
Komende weken willen we jullie kennis laten maken met wedstrijdvaren.
Ballonvaren is populair bij het grote publiek vanwege de mooie uitzichten en de doorgaans rustige ritten.
De meeste mensen weten echter niet dat competitief ballonvaren behoorlijk veeleisend en complex is. Hoewel het fysiek niet zwaar is, vereist professioneel ballonvaren veel kennis, training, hard werken en een reeks geavanceerde vaardigheden. 🧠📚
Er vinden wedstrijden plaats op nationaal, regionaal, internationaal en wereldniveau; wereldkampioenschappen worden elke twee jaar gehouden. 🌍🌎
Wedstrijden worden gehouden volgens de standaardregels van de Fédération Aéronautique Internationale (FAI).📄
De wedstrijden duren meerdere dagen. Meestal worden er twee vluchten voor één dag gepland en elke vlucht bestaat uit een reeks taken die door de competition director worden gegeven voor het opstijgen, na beoordeling van de weersomstandigheden en andere relevante factoren. 🎈☀⛅🌦💨🌬
Daarom zijn wedstrijdvaarten niet gericht op het behalen van de snelste tijd, maximale afstand of hoogte, zoals bij andere sporten. ☑
Ze vereisen dat piloten hun vaardigheden toepassen om hun ballonnen over een vastgestelde koers te manoeuvreren.
Ze omvatten doelen, targets, scoregebieden, tijd- en afstandslimieten, die een piloot in overweging moet nemen om zijn vaarplanning, anticipatie en ballonbeheervaardigheden in de gegeven weersomstandigheden te bewijzen.🎯
Goede resultaten bij wedstrijdtaken worden behaald door een combinatie van goede vaarplanning - het kiezen van de juiste start locatie, waardering van winden op verschillende hoogten, tactieken om het doel te kiezen en te bepalen, goed ballonbeheer en een beetje geluk. 🍀
Door de ballon op te laten stijgen⬆ of te laten dalen ⬇, probeert de piloot de juiste windstroom te vangen die hem naar zijn doel of doelwit kan brengen.
Ballonnen landen niet op het doel zelf, maar het is aan de piloot om markers (kleine zandzakjes met een lint) zo dicht mogelijk bij het doel te droppen. 🔖
Het resultaat is de afstand tussen de marker en het midden van het doel. De piloot wiens marker het dichtst bij het doel landt, krijgt de hoogste score. 🥇🥈🥉
Wordt vervolgd......
🎈𝘽𝙖𝙡𝙡𝙤𝙣𝙬𝙚𝙙𝙨𝙩𝙧𝙞𝙟𝙙𝙚𝙣 🏆 (1)
Ballonvaren, is niet alleen beperkt tot commerciële activiteiten.
Veel ballonvaarders nemen deel aan wedstrijden, wat een spannende en competitieve manier is om de sport te beoefenen.
In wedstrijden draait het vaak om precisie en navigatie. De deelnemers moeten strategisch plannen en hun vaardigheden testen om zo goed mogelijk te presteren.
Iris en Henk zijn voorbeelden van enthousiaste ballonvaarders die zich aan deze uitdagende aspecten van de sport wagen.
Na 36 jaar heeft Henk het stokje overgedragen aan zijn vrouw Iris Broeders.
Henk heeft een bijzondere prestatie neer gezet in die 36 jaar, hieronder een kleine impressie;
20-voudig Nederlands kampioen;
Europese Kampioenschappen, 6e 2005, 9e 1996, 10e 1988, 12e 2007;
Wereld kampioenschappen, 10e 1995, 11e 2008
___________________________________________________________________________________________________________________
6 oktober 2024
De ochtendvaart is gecanceld en hiermee is de Nederlandse Kampioenschappen een feit.
Veel geleerd, veel dingen veranderd, ja het is echt waar Henk doet de computer in de lucht. haha.
Overall kampioen / Belgisch kampioen:
1. Maarten Deleersnyder 15262 punten
2. David Spildooren 14199 punten
3. Thomas Spildooren 13517 punten
Nederlands Kampioen:
1. Roy Gommer 11753 punten
2. Jan Oudenampsen 10965 punten
3. Bert Stuiver 10038 punten
Luxemburgs kampioen:
1. Christophe Betzen 11768 punten
2. Colin Weber 10174 punten
3. Nico Betzen 8984 punten
Overall is Iris op de 20 e plaats geëindigd en 5 e Nederlander met 8294 punten
5 oktober 2024 avondvaart
Ook vanavond was het prachtig weer voor een vaart. Het was weer de bedoeling om een eigen opstijgveld te zoeken, vandaag zijn we de toppers uit België gaan volgen. Na de opstijging was ons eerste doel een Fly In, een doel wat door de organisatie is aangewezen. Zodra we de lucht in waren, merkte we al dat we veel meer naar links moesten, en dus omhoog, om het doel te bereiken. Twijfel, Twijfel, wat gaan we doen. We besluiten om dit doel te laten vallen. We droppen de marker in de logger wel, maar op ruim 6000 ft. Hiermee krijgen we een 3d score.
We zitten op die hoogte wel goed voor onze Judge Declared Goal. Hoog blijven en niet te vroeg naar beneden. Op een geven moment besluiten we om naar beneden te gaan, maar helaas nog net iets te vroeg. We drukken de marker op de logger. Hier zitten we betreft score zeker niet slecht.
Vanaf dit punt is ook de Hare ballon opgestegen voor de Watership Down. De Hare vaart ongeveer 20-40 min. waarna hij de landing in zet.
We zien hem niet liggen, maar krijgen coördinaten door. Deze blijken niet goed te zijn, ze liggen iets te veel naar rechts en het doel ligt links. Hop weer iets omhoog om die linkse wind weer te pakken. Binnen de Measuring Area gegooid dus ook een goeie score.
Onze landing is net voorbij het laatste doel in een tuintje van een mevrouw. Krap veldje, maar we kunnen de ballon erin krijgen.
De vaart ging goed, alleen niet genoeg kunnen score om nog wat hoger in de Nederlandse top te komen.
Morgenochtend staat nog een vaart gepland, alleen is het afwachten of deze door gaat.
5 oktober 2024 ochtendvaart
Voor de vaart was het voornamelijk wachten, wachten, wachten...... tot de mist ging optrekken. Maar met geduld konden we om 09.00 uur de lucht in.
Een aantal opdrachten waren gecanceld, omdat dit mogelijk niet haalbaar was.
Onze verandering in de mand werkte goed, De punten zijn nog niet optimaal, maar blijkbaar moesten wij eerst een juiste modus vinden.
De eerste opdracht was een Maximum Distance double drop. 3 coördinaten die een pijlvorm kregen samen. Je probeert je eerste loggermarker in het meest noordelijke puntje te loggeren en daarna moet je naar het meest oostelijke punt om de meeste afstand af te leggen. De wind bracht ons naar het noorden en we waren te laat omhoog gegaan om op hoogte een zuidwesten wind te pakken. We hebben op safe gespeeld en de loggermarker net voordat we uit de pijl gingen gedrukt. Helaas te safe gespeeld, want na het loggeren zijn we omhoog gegaan en pakte we nog mooi het meest oostelijke puntje.
Oke door naar onze Pilot Declared Goal, yes yes eindelijk deze ging goed. Eerst heel hoog gezeten op een 4000-5000 ft en optijd naar beneden om te loggeren op onze ingegeven hoogte van 2500 ft. 29 mtr. Eindelijk een mooie score.
Calculated Rate of Approach dit is een doel gezet door de organisatie, maar hierin kun je alleen op bepaalde tijden scoren of op het kruis zelf. Alleen de wind links stond er niet genoeg om bij het kruis uit te komen. Dit was ook het geval voor de laatste opdracht een Judge Declared Goal. Dus beide de marker op de logger gedrukt.
De resultaten zijn nog niet goed, maar ik ben wel tevreden met de vaart zelf. Dit gaf weer zelfvertrouwen.



4 oktober 2024 avondvaart
Ja daar gaan we weer. We mogen een eigen opstijg locatie zoeken, wat vinden we dat toch leuk, maar niet heus haha.
De vaart begint deze avond met een Fly In, dus je eigen locatie zoeken om op te stijgen en naar een doel toe varen die door de organisatie is uitgezet. Het zit ons gewoon niet mee. Op de logger de marker gedropt, dan wil het al zeggen dat je niet bij het fysieke kruis bent uitgekomen.
Daarna een Pilot Declared Goal ging oke, maar kon beter zullen we maar zeggen.
Wat zijn we positief he whahaha.
Na de opdrachten hebben nog een Judge Declared Goal en een Hesitation Waltz.
We komen niet in de buurt van de JDG dus ook hier hebben we de logger marker gebruikt. We gaan toch weer naar beneden want we moeten naar links om bij het laatste doel te komen. Yes dit lukt nu mooi erop aanvaren en dan..... ja de marker gooien, maar weer gooit de wind roet in het eten. We hebben nu een rechtse wind nodig, maar de wind staat zo dat hij ons verder van het doel brengt. Gelukkig nog wel in de Measuring Area kunnen gooien.
Al met al zit het niet mee.
Strategie verandering is noodzaak. Dus we gaan onderling in de mand dingen anders indelen.
Op naar morgenochtend en avond om te kijken of we toch nog een paar goeie vaartje kunnen maken.
4 oktober 2024 ochtendvaart
Wat een prachtige ochtend voor een mooie wedstrijdvaart. pfff nou de resultaten zullen er niet om liegen. Het ging helaas niet zo goed.
De wedstrijd begon met een Shortest flight 3 punten op de kaart die elkaar verbinden en dan dien je je loggermarker te loggeren op de beste punt waar je zo min mogelijk afstand aflegt vanaf je startpunt.
Daarna een Minimum Distance Double Drop. Redelijk aangevaren, maar waar iedereen laag naar links ging kregen wij die linkse wind niet meer. Je moet in A-A gooien of in B-B, maar onze marker ging in de eerste B, alleen konden wij de andere kant B niet meer bereiken. Dus geen score.
De volgende opdracht was een Fly On. We hebben 2 coördinaten ingevoerd en op 2200 ft gelegd, maar omdat we al bij het doel hiervoor niet lekker uitkwamen, was dit doel ook niet goed voor een mooie score. Helaas.
Hierna kwamen nog drie opdrachten een Maximum Distance Double Drop, op het eerste coordinaat zat een radius van 1 km en op het tweede coordinaat een radius van 500 mtr. Zodra je de km binnenvaart van het eerste coordinaat moet je je logger markeren. de volgende merker was als je binnen de 500 mtr radius komt, maar dan loggeren net voordat je uit de cirkel gaat.
Dan nog 2 HWZ`s maar omdat we eerder al te hoog hadden gezeten, stond er niet de wind naar links die wij nodig hadden. Dus hier alles met de loggermarker gescoord ipv de fysieke marker.
Vanavond nog een vaartje maken en dan hopelijk betere scores. :)



3 oktober 2024
De ochtendvaart is gecanceld vanwege een te hoge windsnelheid op geringe hoogte.
De avondvaart was een twijfelgeval. De briefing ging door en we hadden 2 opdrachten een Hesitation Waltz (HWZ) en een Pilot Declared Goal (PDG)
Hesitation waltz, hier mag je uit verschillende doelen kiezen die de organisatie heeft aangewezen. In dit geval drie doelen. Bij de Pilot Declared Goal moesten we een eigen doel in geven met een hoogte of de hoogte die de organisatie had aangegeven. Het declareren diende voor de start te gebeuren. dus in de lucht konden we niets meer veranderen.
Omdat we de opdrachten in any order mochten uitvoeren besloten wij dat we eerst de PDG gingen aanvaren. Dit was niet goed gegaan helaas met een 221 mtr.
Oke door naar de laatste opdrachten de HWZ. dan weer iets hoger dan weer wat lager. Het was zoeken naar de juiste windrichting. Ook de snelheid speelde een grote rol.
We komen aanvaren op het doel maar gaan er iets te links langs van, dus ik gooi de branders open en we trekken naar rechts. De marker gooien we net over het kruis, maar toch nog een mooie score 8.83 mtr.



2 oktober 2024 21.00 uur
Vanavond hebben we de General briefing gehad, hierin worden nog enkele dingen besproken die van belang zijn voor de wedstrijd.
Morgenochtend staat de eerste wedstrijdvaart gepland.
Het weer; er zijn kansen, maar er staat mogelijk ook op geringe hoogte een flinke wind. Dus het is even afwachten. Briefing morgenochtend is om 06.45 uur.



Nederlandse Kampioenschappen 2 t/m 6 oktober 2024
Woensdag vertrekken we weer naar Vielsalm in de Belgische Ardennen. Waarom Nederlandse kampioenschappen in België?
Een kampioenschap organiseren brengt kosten en veel organisatorische zaken met zich mee. Het zijn open kampioenschappen wat wil zeggen dat iedereen kan deelnemen, daarnaast zijn het Nationale kampioenschappen voor de Belgen, Luxemburgers en wij als Nederlanders. Hiermee zorgt het ervoor dat elk land maar eens in de drie jaar dit kampioenschap hoeft te organiseren. Hoe meer deelnemers hoe mooier de uitslagen.



Asverstrooing
Wij verzorgen speciale wensen voor u. zoals een as verstrooiing van uw dierbare. Omdat wij alleen exclusieve vaarten aanbieden kunnen wij dit heel speciaal voor u maken. 💞
Zou u dit nu ook graag willen met een dierbare, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.