6 oktober 2024 

De ochtendvaart is gecanceld en hiermee is de Nederlandse Kampioenschappen een feit. 
Veel geleerd, veel dingen veranderd, ja het is echt waar Henk doet de computer in de lucht. haha.

 

Overall kampioen / Belgisch kampioen:
1. Maarten Deleersnyder     15262 punten
2. David Spildooren              14199 punten
3. Thomas Spildooren          13517 punten

 

Nederlands Kampioen:
1. Roy Gommer                       11753 punten
2. Jan Oudenampsen            10965 punten
3. Bert Stuiver                        10038 punten

 

Luxemburgs kampioen:
1. Christophe Betzen           11768 punten
2. Colin Weber                      10174 punten
3. Nico Betzen                       8984 punten

 

Overall is Iris op de 20 e plaats geëindigd en 5 e Nederlander met 8294 punten

5 oktober 2024 avondvaart

Ook vanavond was het prachtig weer voor een vaart. Het was weer de bedoeling om een eigen opstijgveld te zoeken, vandaag zijn we de toppers uit België gaan volgen. Na de opstijging was ons eerste doel een Fly In, een doel wat door de organisatie is aangewezen. Zodra we de lucht in waren, merkte we al dat we veel meer naar links moesten, en dus omhoog, om het doel te bereiken. Twijfel, Twijfel, wat gaan we doen. We besluiten om dit doel te laten vallen. We droppen de marker in de logger wel, maar op ruim 6000 ft. Hiermee krijgen we een 3d score. 

We zitten op die hoogte wel goed voor onze Judge Declared Goal. Hoog blijven en niet te vroeg naar beneden. Op een geven moment besluiten we om naar beneden te gaan, maar helaas nog net iets te vroeg. We drukken de marker op de logger. Hier zitten we betreft score zeker niet slecht. 
Vanaf dit punt is ook de Hare ballon opgestegen voor de Watership Down. De Hare vaart ongeveer 20-40 min. waarna hij de landing in zet. 

We zien hem niet liggen, maar krijgen coördinaten door. Deze blijken niet goed te zijn, ze liggen iets te veel naar rechts en het doel ligt links. Hop weer iets omhoog om die linkse wind weer te pakken. Binnen de Measuring Area gegooid dus ook een goeie score. 

Onze landing is net voorbij het laatste doel in een tuintje van een mevrouw. Krap veldje, maar we kunnen de ballon erin krijgen. 
De vaart ging goed, alleen niet genoeg kunnen score om nog wat hoger in de Nederlandse top te komen. 

Morgenochtend staat nog een vaart gepland, alleen is het afwachten of deze door gaat. 

 

5 oktober 2024 ochtendvaart

 

Voor de vaart was het voornamelijk wachten, wachten, wachten...... tot de mist ging optrekken. Maar met geduld konden we om 09.00 uur de lucht in. 
Een aantal opdrachten waren gecanceld, omdat dit mogelijk niet haalbaar was. 
Onze verandering in de mand werkte goed, De punten zijn nog niet optimaal, maar blijkbaar moesten wij eerst een juiste modus vinden. 

De eerste opdracht was een Maximum Distance double drop. 3 coördinaten die een pijlvorm kregen samen. Je probeert je eerste loggermarker in het meest noordelijke puntje te loggeren en daarna moet je naar het meest oostelijke punt om de meeste afstand af te leggen. De wind bracht ons naar het noorden en we waren te laat omhoog gegaan om op hoogte een zuidwesten wind te pakken. We hebben op safe gespeeld en de loggermarker net voordat we uit de pijl gingen gedrukt. Helaas te safe gespeeld,  want na het loggeren zijn we omhoog gegaan en pakte we nog mooi het meest oostelijke puntje. 

Oke door naar onze Pilot Declared Goal, yes yes eindelijk deze ging goed. Eerst heel hoog gezeten op een 4000-5000 ft en optijd naar beneden om te loggeren op onze ingegeven hoogte van 2500 ft. 29 mtr. Eindelijk een mooie score.

Calculated Rate of Approach dit is een doel gezet door de organisatie, maar hierin kun je alleen op bepaalde tijden scoren of op het kruis zelf. Alleen de wind links stond er niet genoeg om bij het kruis uit te komen. Dit was ook het geval voor de laatste opdracht een Judge Declared Goal. Dus beide de marker op de logger gedrukt. 

De resultaten zijn nog niet goed, maar ik ben wel tevreden met de vaart zelf. Dit gaf weer zelfvertrouwen.

4 oktober 2024 avondvaart

Ja daar gaan we weer. We mogen een eigen opstijg locatie zoeken, wat vinden we dat toch leuk, maar niet heus haha.
De vaart begint deze avond met een Fly In, dus je eigen locatie zoeken om op te stijgen en naar een doel toe varen die door de organisatie is uitgezet.  Het zit ons gewoon niet mee. Op de logger de marker gedropt, dan wil het al zeggen dat je niet bij het fysieke kruis bent uitgekomen. 
Daarna een Pilot Declared Goal ging oke, maar kon beter zullen we maar zeggen. 

Wat zijn we positief he whahaha.

Na de opdrachten hebben nog een Judge Declared Goal en een Hesitation Waltz. 
We komen niet in de buurt van de JDG dus ook hier hebben we de logger marker gebruikt. We gaan toch weer naar beneden want we moeten naar links om bij het laatste doel te komen. Yes dit lukt nu mooi erop aanvaren en dan..... ja de marker gooien, maar weer gooit de wind roet in het eten. We hebben nu een rechtse wind nodig, maar de wind staat zo dat hij ons verder van het doel brengt. Gelukkig nog wel in de Measuring Area kunnen gooien.

 

Al met al zit het niet mee. 
Strategie verandering is noodzaak. Dus we gaan onderling in de mand dingen anders indelen. 
Op naar morgenochtend en avond om te kijken of we toch nog een paar goeie vaartje kunnen maken.

 

4 oktober 2024 ochtendvaart


Wat een prachtige ochtend voor een mooie wedstrijdvaart. pfff nou de resultaten zullen er niet om liegen. Het ging helaas niet zo goed. 
De wedstrijd begon met een Shortest flight 3 punten op de kaart die elkaar verbinden en dan dien je je loggermarker te loggeren op de beste punt waar je zo min mogelijk afstand aflegt vanaf je startpunt. 

Daarna een Minimum Distance Double Drop. Redelijk aangevaren, maar waar iedereen laag naar links ging kregen wij die linkse wind niet meer. Je moet in A-A gooien of in B-B, maar onze marker ging in de eerste B, alleen konden wij de andere kant B niet meer bereiken. Dus geen score. 
De volgende opdracht was een Fly On. We hebben 2 coördinaten ingevoerd en op 2200 ft gelegd, maar omdat we al bij het doel hiervoor niet lekker uitkwamen, was dit doel ook niet goed voor een mooie score. Helaas.

Hierna kwamen nog drie opdrachten een Maximum Distance Double Drop, op het eerste coordinaat zat een radius van 1 km en op het tweede coordinaat een radius van 500 mtr. Zodra je de km binnenvaart van het eerste coordinaat moet je je logger markeren. de volgende merker was als je binnen de 500 mtr radius komt, maar dan loggeren net voordat je uit de cirkel gaat. 

Dan nog 2 HWZ`s maar omdat we eerder al te hoog hadden gezeten, stond er niet de wind naar links die wij nodig hadden. Dus hier alles met de loggermarker gescoord ipv de fysieke marker.

Vanavond nog een vaartje maken en dan hopelijk betere scores. :) 

3 oktober 2024 

De ochtendvaart is gecanceld vanwege een te hoge windsnelheid op geringe hoogte.
De avondvaart was een twijfelgeval. De briefing ging door en we hadden 2 opdrachten een Hesitation Waltz (HWZ) en een Pilot Declared Goal (PDG)
Hesitation waltz, hier mag je uit verschillende doelen kiezen die de organisatie heeft aangewezen. In dit geval drie doelen. Bij de Pilot Declared Goal moesten we een eigen doel in geven met een hoogte of de hoogte die de organisatie had aangegeven. Het declareren diende voor de start te gebeuren. dus in de lucht konden we niets meer veranderen.

Omdat we de opdrachten in any order mochten uitvoeren besloten wij dat we eerst de PDG gingen aanvaren. Dit was niet goed gegaan helaas met een 221 mtr. 
Oke door naar de laatste opdrachten de HWZ. dan weer iets hoger dan weer wat lager. Het was zoeken naar de juiste windrichting. Ook de snelheid speelde een grote rol. 
We komen aanvaren op het doel maar gaan er iets te links langs van, dus ik gooi de branders open en we trekken naar rechts. De marker gooien we net over het kruis, maar toch nog een mooie score 8.83 mtr.

2 oktober 2024 21.00 uur
Vanavond hebben we de General briefing gehad, hierin worden nog enkele dingen besproken die van belang zijn voor de wedstrijd. 
Morgenochtend staat de eerste wedstrijdvaart gepland. 
Het weer; er zijn kansen, maar er staat mogelijk ook op geringe hoogte een flinke wind. Dus het is even afwachten. Briefing morgenochtend is om 06.45 uur.

Nederlandse Kampioenschappen 2 t/m 6 oktober 2024 

Woensdag vertrekken we weer naar Vielsalm in de Belgische Ardennen. Waarom Nederlandse kampioenschappen in België?

Een kampioenschap organiseren brengt kosten en veel organisatorische zaken met zich mee. Het zijn open kampioenschappen wat wil zeggen dat iedereen kan deelnemen, daarnaast zijn het Nationale kampioenschappen voor de Belgen, Luxemburgers en wij als Nederlanders. Hiermee zorgt het ervoor dat elk land maar eens in de drie jaar dit kampioenschap hoeft te organiseren.  Hoe meer deelnemers hoe mooier de uitslagen. 

 

Asverstrooing

Wij verzorgen speciale wensen voor u. zoals een as verstrooiing van uw dierbare. Omdat wij alleen exclusieve vaarten aanbieden kunnen wij dit heel speciaal voor u maken. 💞
Zou u dit nu ook graag willen met een dierbare, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.